آشنایی با 7 تکنیک‌ مفید برای ایده پردازی و خلاقیت در تبلیغات
نوشته شده توسط : elena golchin

بسیاری از افراد روزانه در معرض انواع گوناگون تبلیغات قرار می‌گیرند. این تبلیغات می‌تواند به صورت تبلیغات آفلاین مانند تبلیغات محیطی،BTL ، بیلبوردهای شهری، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی، تبلیغات منتشر شده در روزنامه‌ها و مجلات و یا دیجیتال مارکتینگ مانند تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پیامکی، تبلیغات درون‌برنامه‌ای، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات همسان، گوگل ادز و … باشند. نکته‌ی مشترک میان تمام انواع تبلیغات این است که تبلیغات سرشار از خلاقیت، نوآوری و ایده‌های تازه همواره توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و در ذهن آنان ماندگار خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید، خلاقیت مفهومی منحصر به فرد دارد که اغلب در تئوری قابل تعریف نیست. در این مقاله قصد داریم به برخی از تکنیک‌هایی که در ایده‌پردازی و خلاقیت در ساخت تبلیغات موثر هستند، اشاره کنیم.

پیش از هر چیز، سازمان باید با توجه به معیارهایی همچون ماموریت، ارزش‌ها و دورنمای حاکم بر سازمان، هویت برند، اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار، پرسونای مخاطب واستراتژی‌های بازاریابی، اهداف خود را از تبلیغات مشخص کرده و ضمن حفظ خلاقیت و نوآوری؛ در همین چارچوب حرکت کند.

7 تکنیک‌ مفید برای ایده پردازی و خلاقیت در تبلیغات

طوفان مغزی و اتاق فکر

یکی از اولین اقدامات جهت خلق ایده، برگزاری اتاق فکر و جلسات طوفان مغزی و مطرح کردن ایده‌ها توسط افراد تیم است. فرآیند ایده‌پردازی در این جلسات باید آزاد، خلاقانه و دور از چارچوب‌های منطقی خاص و از پیش تعیین شده باشد تا افراد بتوانند با آزادی کامل ایده‌های خود را بیان کنند. حتی اگر ایده‌ها بسیار رویایی، اغراق آمیز یا ساده‌لوحانه به نظر بیاید، نباید از آن‌ها غافل شد، چرا که همین ایده‌ها ممکن است سبب جرقه زدن افکار و ایده‌های خلاق در ذهن دیگر افراد باشند.

تکنیک نقشه‌برداری ذهنی یا Mind Mapping

نام دیگر این تکنیک Spider Diagrams یا  نمودارهای عنکبوتی است. در این تکنیک، افراد با نوشتن ایده‌ها حول یک هسته‌ی مرکزی سعی در ساختن شبکه‌ای از ایده‌ها خواهند داشت. سپس ایده‌های مرتبط توسط خطوط به هم متصل شده و شبکه تشکیل می‌شود. در نهایت ایده‌ها به شکل خوشه‌های مختلفی در می‌آیند که هر کدام از یک موضوع کلی و اصلی سرچشمه گرفته‌اند.

تکنیک PDCA

نام این تکنیک بر گرفته از 4 مرحله‌ی Plan، Do، Check و Act است. در این تکنیک، ابتدا برای رفع مشکل و یا جایی که نیاز به تغییر و اعمال خلاقیت وجود دارد، برنامه‌ریزی کرده و در مقیاس کوچک تغییرات را اعمال کنید. سپس نتایج را بررسی کنید. در صورت مثبت بودن نتایج  و تطابق با انتظارات‌تان، آن را در مقیاس بزرگ به کار برید.

تکنیک Attribute Listing

در این تکنیک، ویژگی‌های بارز محصول یا خدمت لیست می‌شوند. هر کدام از این ویژگی‌ها دارای یک مزیت منحصربه‌فرد هستند. سپس ایده‌ها به گونه‌ای خلق می‌شوند که منعکس کننده‌ی ماهیت و مزیت هر ویژگی باشند. این تکنیک می‌تواند با تکنیک SCAMPER ترکیب شود.

تکنیک SCAMPER

در این تکنیک به 7 عمل برای شروع تفکر خلاق اشاره شده است. این 7 عمل عبارت‌اند از: Substitute یا جایگزین کردن، Combine یا ترکیب کردن، Adapt یا تطبیق دادن، Modify یا اصلاح کردن، Put to another use یا پیدا کردن کاربردهای دیگر برای آن محصول یا خدمت، Eliminate یا حذف (حذف خلاقانه‌ی یکی از پارامترهای اصلی تبلیغ به گونه‌ای که توجه مخاطب را به خود جلب کند) و Reverse یا وارونه جلوه دادن موضوع.

تشکیل گروه‌های تمرکز یا Focus Group

با تشکیل گروه تمرکز یا Focus Group، به اطلاعاتی درباره‌ی میزان آگاهی از برند و یا چالش‌ها و نظرات مخاطبان هنگام خرید از محصولات یا استفاده از خدمات خود دست خواهید یافت. برای تشکیل گروه تمرکز، افراد محدودی از جامعه هدف انتخاب شده و سپس حول موضوع و هدف انتخاب شده از سوی شما، تحلیل‌ها، نظرات و احساست خود را آزادانه بیان می‌کنند. این نظرات قابل نقد و بررسی بوده و می‌توانند رد یا قبول شوند. تشکیل گروه تمرکز برای دریافتن اینکه ایده‌ی شما تا چه حد مورد استقبال مخاطبان و مشتریان قرار خواهند گرفت، مفید است.

بازی خلاقانه با حروف

شما می‌توانید با استفاده از حروف موجود در کلمات اصلی مرتبط با مفهوم تبلیغ، کلماتی خلاقانه و جدید ابداع کرده و آن‌ها را در قالب‌هایی مانند شعار، هشتگ یا … به کار ببرید. به میزانی که این عبارات جذاب‌تر و خلاقانه‌تر باشند، بیش‌تر نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و در ذهن آنان ماندگار خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد، تکنیک‌های فوق صرفاً به عنوان نمونه از میان بسیاری از تکنیک‌های موجود در دنیای بی حد و مرز ایده‌پردازی و خلاقیت در تبلیغات مطرح شده‌اند. تیمایده‌پردازی و خلاقیت آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان به کسب و کار شما جهت تولید تبلیغات خلاقانه و جذاب کمک می‌کند تا بتوانید در ذهن مخاطبان خود ماندگار شوید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: